Освітній проект для дітей старшого дошкільного віку "Космос великий і неосяжний"



Мета: формування у дітей старшого дошкільного віку уявлень про космічний простір, Сонячну систему та планети, космічні тіла та інш.
Завдання:
1. Продовжувати розширювати уявлення дітей про різноманіття космосу. Розповісти дітям про цікаві факти та події космосу.
       2. Розвивати творчу уяву, фантазію, уміння імпровізувати; виховувати взаємодопомогу, доброзичливе ставлення один до одного.
       3. Залучити батьків до спільної діяльності.
Актуальність проекту:
"Людство не залишиться вічно на Землі, але в гонитві за світлом і простором, спочатку несміливо проникне за межі атмосфери, а потім завоює собі весь навколосонячний простір"
К. Ціолковський
Кілька десятків років тому мало хто з учорашніх хлопчиськ не хотів стати космонавтом. Ця мрія зовсім не актуальна для сучасних дітей. Між тим, космічні пірати, зоряні війни і інші інопланетні істоти - герої їх улюблених мультфільмів. Вигадані персонажі дезінформують дошкільнят, розповідаючи про неіснуючих планетах, і часто викликають у них негативні емоції, сприяють розвитку страхів. Тому важливо грамотно вибудувати роботу з формування у дітей уявлень про космос.

Етапи реалізації проекту
1 етап
1. Виявлення первинних знань дітей про космос.
2. Інформація батьків про майбутньої діяльності.
3. Підбір літератури про космос, презентацій, фотографій, плакатів.
2 етап
1. Проведення тижня космосу в групі.
2. Робота з батьками по заданій темі.
3. Організація сюжетно - рольових, дидактичних та рухливих ігор, індивідуальної та групової роботи.
3 етап
1. Організація виставки робіт про космос (спільна праця дітей і батьків)
2. Колективне панно «Космічна подорож»
 
3. Конкурс читців «Вірші про космос»
Попередня робота:
1.подготовіть презентації про космос, сонячній системі, космонавтів.
2. Підібрати фото - колекцію на тему «Космос».
 
3. Підібрати казки, вірші, загадки про космос, ракеті, зірках, музику.
 
4. Підготувати розмальовки відповідно з віком.
Зміст проекту.
Бесіди з використанням презентацій.
1. Бесіда «Що таке космос».
Мета: дати дітям уявлення про планети сонячної системи, сонце, зірки, першому польоті в космос, з'ясувати знання дітей з даного питання.
2. Бесіда «Блакитна планета - Земля».
Мета: пояснити дітям, що таке телескоп, космічний простір, показати, як прекрасна наша Земля з космосу.
3. Бесіда «Місяць - супутник Землі».
Мета: з'ясувати уявлення дітей про Місяці, місяці, розширювати знання про місячної поверхні, атмосфері.
4. Бесіда «Сім'я планет».
Мета: розширювати уявлення дітей про планети сонячної системи
5. Бесіда «Сонце - джерело життя на Землі».
Мета: уточнити знання дітей про сонце, його формі; пояснити з чого воно складається.
НСД

1. Пізнання
Тема: Хочу бути космонавтом.
Мета: ознайомити з біографією першого космонавта Ю. А. Гагаріна; розширити уявлення про сучасні професії; розповісти про роботу в космосі російських космонавтів в наші дні.
2. Комунікація
Тема: Нагібін Ю.М. Розповіді про Гагаріна. В школу
Мета: познайомити з біографією Ю.гагаріна. вчити осмислювати зміст прочитаного; виховувати почуття гордості за перших підкорювачів космосу; підвести до розуміння таких моральних і вольових якостей, як доброта, наполегливість, хоробрість, працьовитість.
3. Конструювання
Тема: «Космонавти у ракети».
Мета: вивчити назву складових частин ракети; самостійно конструювати ракету і постаті космонавтів з природного матеріалу, дотримуватися правил безпечної роботи з колючими та ріжучими предметами.
4. Малювання
Тема: Космічна фантазія. Техніка кольорової граттаж.
Мета: розширювати кругозір, знання дітей про космос; розвивати кольоросприйняття; підтримувати інтерес до образотворчої діяльності; продовжувати вчити малювати нетрадиційною технікою кольорової граттаж;
5. Аплікація
Тема: «Політ на Місяць».
Мета: вчити передавати форму ракети, застосовуючи прийом симетричного вирізування з паперу, вирізати фігури людей в скафандрах з паперу, складеної вдвічі; закріплювати вміння доповнювати картинку підходящими за змістом предметами; розвивати почуття композиції, уяву.
6. Ліплення
Тема: «Космонавт у скафандрі».
Мета: вчити дітей ліпити космонавта, використовуючи іграшку в якості натури; передавати форму частин іграшки: овальну (тулуб), округлу (голова), циліндричну (ноги); передавати пропорційне співвідношення частин і деталі ; вчити поєднувати виліплені частини в одне ціле, щільно з'єднувати їх шляхом примазывания однієї частини до іншої.
Людина завжди прагне пізнати незвідане. Космос — такий близький і водночас далекий завжди вабив людей. Що там на зірках? Наскільки вони далеко? Які за розміром? Як впливають на наше життя? Чи видно із зірок Землю? Яка Земля з Космосу? Чи є край Всесвіту? І чи одні ми у безкрайньому Всесвіті? А якщо ще десь є життя, то чи можемо ми спілкуватися? Які вони жителі інших планет?Мабуть саме тому так багато науково-фантастичних творів присвячено саме відкриттю таємниць Космосу і так багато вчених та інженерів присвятили свої роботи саме пізнанню космічної далечини. І не одразу люди зрозуміли: Космос не можна підкорити, його можна тільки намагатися якомога глибше пізнати, використовувати ці знання на благо всім людям Землі. Тож сьогодні темою нашої розмови стану — Космос, зірки, планети …Розпочати подорож у незвідану далечінь можна з перегляду мультфільму «Таємниця третьої планети»(Союзмультфільм)


Сонячна система включає чотири менші внутрішні планети: Меркурій, Венера, Земля і Марс, вони також називаються планетами земної групи, складаються в основному з силікатів і металів. 

Чотири зовнішні планети: Юпітер, Сатурн, Уран і Нептун, також звані газовими гігантами, у значній мірі складаються з водню і гелію і набагато масивніші, ніж планети земної групи.
Більшість великих об'єктів, що обертаються навколо Сонця рухаються практично в одній площині, званої площиною екліптики. Однак у той же час комети і об'єкти пояса Койпера часто володіють великими кутами нахилу до площини.
Всі планети і більшість об'єктів обертаються навколо Сонця в одному напрямку з обертанням Сонця (проти годинникової стрілки, якщо дивитися з боку північного полюса Сонця). Є винятки, такі як комета Галлея. Самою великою кутовою швидкістю володіє Меркурій - він встигає зробити повний оборот навколо Сонця всього за 88 земних діб. А для самої віддаленої планети - Нептуна - період обертання становить 165 земних років.


Велика частина планет обертається навколо своєї осі в ту ж сторону, що і обертається навколо Сонця. Виняток становлять Венера та Уран, причому Уран обертається практично «лежачи на боці» (нахил осі близько 90°).
Сонце — найближча до Землі зірка. Воно є центром і єдиною зіркою Сонячної системи. Це найкрупніший об’єкт системи: якщо скласти масу всіх об’єктів Сонячної системи, то майже всю цю масу складатиме маса Сонця (99,8 %). Сонце таке величезне, що може вмістити 1 млн. таких планет як Земля. Якщо уявити Сонце такого ж розміру як звичайні двері, то Земля була б такого ж розміру як звичайна монетка. Саме тому, що Сонце таке величезне, ми його і бачимо не як точку, а як круг.
Без енергії Сонця не було б життя на Землі. Воно зігріває нас своїм лагідним теплом, дає всім на Землі світло. Завдяки Сонцю ростуть дерева, трава, квіти, зігрівається вода в морях та океанах і там можуть жити риби і тварини… А ще люди навчились накопичувати і використовувати сонячну енергію: працюють сонячні електростанції, є будинки, електроенергія до яких надходить із сонячних батарей, є автомобілі із сонячними панелями (щоправда вони поки що їздять не дуже швидко)…
Так виглядають планети сонячної системи порівняно з розмірами Сонця.






Меркурій є найближчою планетою до Сонця і найменшою планетою системи (0,055 маси Землі). У Меркурія немає супутників, а його єдиними відомими геологічними особливостями, крім ударних кратерів, є численні зубчасті відкоси, що тягнуться на сотні кілометрів - ескарпи.
Венера близька за розміром до Землі (0,815 земної маси) і, як і Земля, має товсту силікатну оболонку навколо залізного ядра і атмосферу. Є також свідчення її внутрішньої геологічної активності. Однак кількість води на Венері набагато менше земної, а її атмосфера в дев'яносто разів щільніше. У Венери немає супутників. Це найгарячіша планета, температура її поверхні перевищує 400 °C.
Земля — п’ята за розміром планета Сонячної системи. Земля велика чи маленька планета? Дуже важко відповісти на це запитання: порівняно з іншими планетами Сонячної системи Земля велика (найбільша у земній групі), а от якщо порівняти її з планетами-гігантами, Земля видасться дуже маленькою: її маса менша від маси “найлегшої” планети-гіганта Сонячної системи — Урана — більш ніж у 14 разів. Що вже казати про інші!
Земля розташована порівняно близько від Сонця (третя за віддаленістю від світила планета), але щоб досягти її поверхні, сонячному промінчику необхідно приблизно 8 хвилин 19 секунд (це дуже багато, адже ніхто і ніщо у світі не може рухатися швидше за світло).
Зараз про життя на інших планетах людям нічого не відомо. Тож Земля — єдине тіло Сонячної системи, на якому є життя — люди, тварини, рослини. Життя на нашій планеті дуже різноманітне. Уявіть, що у чайній ложці звичайного ґрунту (землі, що у нас під ногами) живих організмів більше, ніж людей на всій планеті. Які ж маленькі ці живі організми!
Тільки на нашій планеті є головні умови існування життя — вода і повітря: океани займають більше половини поверхні Землі — 70 %, тільки на нашій планеті є атмосфера з достатньою для дихання кількістю кисню (а саме кисень передусім потрібний для дихання людей).

Подивіться на фотографії Землі з космосу. Якого кольору наша планета?
Чому так багато блакитного кольору?
Як ви вважаєте, що на Землі може мати зелений колір? коричневий? жовтий?
Які ще барви ви помітили на фото Землі з космосу?
Як ви вважаєте, чого більше на нашій планеті — суходолу чи водойм? Чому?

На фотографії з космосу добре видно: водойм на Землі значно більше, ніж суходолу: адже на світлині переважають синій і блакитний кольори. Якщо всю поверхню нашої планети розділити на три однакові частини, то площу більш ніж двох із них займатимуть водойми, і тільки одну — суходіл.
Океани нашої планети такі величезні, що люди вивчили лише 5 % їхніх глибин. Тільки на Землі можна знайти воду у трьох станах — рідкому (власне вода), твердому (сніг та лід) і газоподібному (водяна пара).

Марс менше Землі і Венери (0,107 маси Землі). Він володіє атмосферою, що складається головним чином з вуглекислого газу. На його поверхні є вулкани, найбільший з яких, Олімп, перевищує розмірами всі земні вулкани, досягаючи висоти 21,2 км
Червоний колір поверхні Марса викликаний великою кількістю оксиду заліза в його грунті. У планети є два супутники - Фобос і Деймос. Передбачається, що вони є захопленими астероїдами
Астероїди - найпоширеніші малі тіла Сонячної системи.

А ось так виглядають розміри Землі, Венери, Марса, Меркурія, Плутона порівняно з величиною Юпітера, Сатурна, Урана, Нептуна.

Юпітер володіє масою 318 мас Землі, що в 2,5 рази масивніше всіх інших планет, разом узятих. Він складається головним чином з водню і гелію. У Юпітера є 65 супутників. Чотири найбільших - Ганімед, Каллісто, Іо і Європа - схожі з планетами земної групи такими явищами, як вулканічна активність і внутрішній нагрів.
Сатурн, відомий своєю обширною системою кілець, має кілька схожі з Юпітером структуру атмосфери і магнітосфери. Хоча розмір Сатурна становить 60 % юпитерианского, маса (95 мас Землі) - менше третини юпитерианской; таким чином, Сатурн - найменш щільна планета Сонячної системи (його середня щільність порівнянна з щільністю води). У Сатурна є 62 підтверджених супутника; два з них - Титан і Енцелад - виявляють ознаки геологічної активності. Активність ця, однак, не схожа на земну, оскільки в значній мірі обумовлена активністю льоду. Титан, перевершує розмірами Меркурій, - єдиний супутник у Сонячній системі з істотною атмосферою.
Уран з масою 14 мас Землі є найлегшою з зовнішніх планет. Унікальним серед інших планет його робить те, що він обертається "лежачи на боці". Якщо інші планети можна порівняти з обертовими дзиґами, то Уран більше схожий на котиться куля. Він має набагато більш холодне ядро, ніж інші газові гіганти, і випромінює дуже небагато тепла в космос. У Урану відкриті 27 супутників; найбільші - Титанія, Оберон, Умбриэль, Аріель і Міранда.
Нептун, хоча і трохи менше Урану, більш масивний (17 мас Землі) і тому більш щільний. Він випромінює більше внутрішнього тепла, але не так багато, як Юпітер або Сатурн. У Нептуна є 13 відомих супутників. Найбільший - Тритон, є геологічно активним, з гейзерами рідкого азоту. Тритон - єдиний великий супутник, що рухається в зворотному напрямку. Також Нептун супроводжується астероїдами, званими троянці Нептуна.
Комети - малі тіла Сонячної системи, зазвичай розміром всього в декілька кілометрів, що складаються головним чином з летких речовин (криги).
Пояс Койпера - області реліктів часів утворення Сонячної системи, що є великим поясом осколків, подібним до поясу астероїдів, але складається в основному з льоду.
Пізно ввечері чи вночі на безхмарному небі можна побачити близько 3 000 зір. Зірки для зручності поєднуються в сузір’я, хоча відстань між зірками в сузір’ях дуже велика.

Сузір’я – це певні ділянки неба з розміщеними на них зорями. Ще в давні часи людина дала назву багатьом сузір’ям. Наприклад, є сузір’я Вовка, Рака, Гончих Псів, Великий Віз, Малий Віз та ін. Багато назв зірок і сузір’їв пов’язані з міфами та легендами. Наприклад, Кассіопея, Геркулес, Андромеда. Особливе місце серед сузір’їв посідають 12 зодіакальних сузір’їв. Слово «зодіак» у перекладі з грецької мови означає «пояс звірів». Зорі та сузір’я допомагають орієнтуватися на місцевості, тому здавна мали важливе значення для мореплавців, мандрівників. Так, яскрава Полярна зоря завжди вказує на північ. Зараз виділяють 88 сузір’їв. Схематичні зображення сузір’їв, перенесені на папір, називають зоряними картами:



Щоб краще ознайомитись із зоряним небом та сузір’ями переглянемо цей відеоролик:



А тепер пограємо в цікаві ігри та виконаємо завдання.

«Віднови порядок у сонячній системі»
Мета: Закріпити знання дітей про розташування планет по порядку в сонячній системі, запам'ятовуючи назви планет. Розкладаємо моделі планет на килимі, і ведучий читає вірші про планеті яку потрібно знайти. Хто її впізнає, той її і бере, викладає на орбіту за Сонцем. Всі планети мають зайняти своє місце в системі. У висновку, назвати кожну планету. 
По черзі всі планети Назве будь-який з нас: Раз Меркурій, Два ... Венера,
Три ... Земля, Чотири ... Марс. П'ять ... Юпітер, Шість ... Сатурн, Сім ... Уран, За ним ... Нептун.
Він йде восьмим за рахунком. А за ним вже, потім І дев'ята планета Під назвою Плутон.

«Підбери сузір'я».
З'єднати лініями сузір'я з потрібною картинкою.


«Куди летять ракети»
Порахуй, скільки ракет летить праворуч, скільки наліво, вгору і вниз.

«Чекають нас швидкі ракети»
По залу розкладаються обручі-ракети. За кількістю їх на кілька штук менше, ніж гравців. Діти беруться за руки і йдуть по колу зі словами:
- Чекають нас швидкі ракети
Для польоту на планети.
На яку захочемо,
На таку полетимо!
Але в грі один секрет:
Спізнившись, місця немає!
Після останніх слів діти розбігаються і сідають на місця у «ракетах» (якщо дітей багато, то можна сідати в одну ракету по дві-три людини) і приймають різні космічні пози. Ті, кому не дісталося місця в ракеті, вибирають найцікавіші і красиві пози космонавтів. Потім всі знову стають в коло, і гра починається спочатку.
По закінченню проекта організовується виставка дитячих малюнків на космічну тематику та спільних робіт дітей та батьків на тему "Космічний транспорт"



Комментариев нет:

Отправить комментарий